Blogista

Popmusiikki Aasiassa

Popmusiikki Aasiassa

K-pop, V-pop, C-pop, kuulostaako tutulta? Yhä useampi länsimaalainen on törmännyt näihin lyhenteisiin, jossain musiikkia koskevissa julkaisuissa. Etenkin K-pop eli Korea-pop on niittänyt musiikillista mainettaan jo useamman vuoden ajan myös Suomessa. Vähintäänkin Gangnam stylen (esittäjä Psy) kaltainen hitti on soinut jokaisen suomalaisen ”perus-pertin” korvassa. Itseasiassa Gangnam style onkin erinomainen esimerkki korealaisen popin kokonaisvaltaisuudesta. Kaikki, tanssista, tyylistä, visuaalisesta ilmeestä ja videoista, on tarkkaan mietitty kokonaisuus.

Leimaavaa aasialaisessa musakulttuurissa versus länsimainen; artisti on pitkälle brändätty tuote, jolla on tiivis fanikuntansa. Toki Euroopan ja etenkin Amerikan markkinoilla artistin tie tähdeksi on pitkän työn ja brändäyksen tulos, mutta Aasian popkulttuuri kuvastaa ehkä enemmän 90-lukua eli aikaa, jolloin länsimaillakin oli MTV, musiikkivideot ja fanituotteet. Eikä poppareiden tuotteistaminen jää pelkkien fanituotteiden varaan vaan ihan kaikki on mietitty viimeistä piirtoa myöden. Esimerkiksi korealaisella pop-artistilla saattaa olla omintakeinen meikki- ja vaatetyyli, mutta myös tanssiliikkeet ja koreografiat on pitkälle hiotut. Tämä vaatii vuosien valmistautumisen alalle.

Aasian musiikkiteollisuus

Aasian musiikkiteollisuus poikkeaa lännestä ehkä eniten siinä, että fyysiset levyt myyvät yhä hyvin ja kaikenlaiseen oheismateriaaliin satsataan. Yksi iso syy Aasian musiikkiteollisuuden tuotteistettavuudelle on varmasti siinä, että suoratoistopalvelut eivät ole vielä ottaneet niin isoa jalansijaa kuin länsimaissa. Eivät siis vielä. Ja sehän tietää Korean ja etenkin Kiinan kaltaisissa maissa miljoonia levymyyntejä. Kun artisti saadaan myytyä markkinoille, kyseessä on isot rahat, jolla bisnestä pyöritetään. Rahakkaan bisneksen kääntöpuolella on sen raadollisuus ja artistien henkinen hyvinvointi. Artisteja koulitaan ja viilataan sopiviksi erilaisiin kokoonpanoihin. Aasialaisessa popissa nimenomaan lauluryhmät ovat kovaa valuuttaa. Ryhmien etu on se, että jokainen kuulija voi löytää heistä samaistumispintaa, kun jäsenille luodaan niin sanotusti erilaiset roolit.

Viimevuosina länsimediakin on uutisoinut nuorten korealaispoppareiden mielenterveysongelmista ja jopa itsemurhista, joita valitettavasti tapahtuu liian usein. Tapaukset on usein hyvin tiukassa levy-yhtiöiden kontrollissa eläneet ja koko nuoruus- jopa lapsuusvuotensa pop-uralle ponnistelleet nuoret artistilahjakkuudet. Omalle persoonalle tai henkilökohtaisen elämän heijastumille ei teollisuuden rattaissa ole sijaa.

Aasian musiikin genrejaot

Aasian musiikin genrejaot
Aasian musiikin genrejaot

Äkkiseltään Aasia-pop saattaa kuulostaa melko yhteneväiseltä, mutta sitä se ei suinkaan ole. Kun musiikkiin sukeltaa vähän syvemmälle saattaa nopeasti huomata, että esiintyjät ja biisit yhdistävät elementtejä eri genreistä. Ei esimerkiksi ole ollenkaan tavatonta löytää räppipaloja upotettuna perinteisiin pop-kappaleisiin. Myöskin musiikillisia eroja eri maiden popista löytyy.

On paljon pohdittu, miksi juuri k-pop on saavuttanut niin valtavan maailman laajuisen suosion, onhan Aasiassa maita, joista jokaisella oma pop-kuntansa. Kieli ei voi olla selittävä tekijä, koska aika harva, vaikkapa suomalainen, taitaa korean kieltä. Toisaalta esimerkiksi Suomen ja Kiinan kauppasuhteet on suhteellisen tiiviit ja erilaisia edistyshankkeita (myös musiikin saralla) on olemassa. On veikattu, että yksi syy k-popin menestykseen piilee siinä, että melodioihin panostetaan erityisen paljon. Esimerkiksi kiinalaiset rakastavat hyviä tarinoita, joita laulutkin välittävät. Ne eivät luonnollisesti kieltä taitamattomalle avaudu.

Toisaalta Etelä-Korean ohella esimerkiksi Taiwan ja Hong Kong on olleet enemmän auki länteen kuin Kiina, joka tunnetaan tiukasta kansalaiskurista ja sensuurista. Korean etu on myös se, että he ovat onnistuneet yhdistämään vaikutteita paitsi muista Aasian maista myös länsimaisesta popkulttuurista. Kiina on kuitenkin päättänyt lisätä vaikutusvaltaansa länsimaailmassa myös niin sanotuilla pehmeillä aseilla, joten siinä olisi Aasian mailla iso mahdollisuus yhdistää musiikilliset pop-voimansa ja vallata länsimaiden amerikkalaisvetoinen musiikkiyhteisö. Voi olla, että Kiina ei pop-musiikin maailmanvalloitukseen enää ennätä, sillä jotkut tunnetut korealaispopparit on jo solmineet levytyssopimuksia kansainvälisten tuottajien kanssa ja k-popbändit hitteineen pyörii yhä useamman huulilla. Joko sinä olet kuullut bändeistä nimeltä BTS ja Blackpink?